سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع ام اس

انواع ام اس:
 
شاید بتوان گفت دو بیمار ام اس را نمی‌توان یافت که چگونگی شروع و ادامه بیماریشان شبیه هم باشد ولی در کل بیماری ام اس را می‌توان به چهار دسته‌ اصلی تقسیم کرد:
1- نوع خوش‌خیم (Benign MS) که در این نوع فقط تعداد کمی حمله رخ می‌دهد که این حملات نیز معمولا با بهبودی کامل همراه است. این نوع ام‌اس در طی زمان بدتر نمی‌شود و معمولا موجب هیچ ناتوانی ماندگاری نخواهد شد.
2- نوع عود کننده و فروکش یابنده (Relapsihg Remitting MS) که اکثر مبتلایان بیماریشان را با همین نوع آغاز می‌کنند و به این صورت است که در آنها هر حمله بیماری، یک دوره آرام در پی دارد که بیماران در این مدت مشکلی ندارند، حمله‌ها نیز معمولا غیر قابل پیش‌بینی‌اند.
3- نوع پیشرونده ثانویه (Secondary Progressive MS) این دسته می‌توان ادامه نوع قبلی دانست یعنی پس از چندین سال حمله‌ و آرامش بیمار به حدی می‌رسد که بدون وجود دوره‌های واضحی از حمله با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شود.
4- نوع پیشرونده اولیه (Primary Progressive) در این نوع بیماری هرگز حالت‌های عود یا فروکش را ندارند و از همان حالت ممکن است هر زمانی متوقف شود یا همچنان بدتر شود.
اکثر بیماران حداقل تا حدودی از حمله حاد بیماری بهبود می یابند ولی پیش بینی زمان وقوع حمله بعدی غیر ممکن است. اگرچه نهایتاً درجاتی از علایم عصبی بر جای می ماند اما نیمی از بیماران پس از ده سال تنها دچار ناتوانی های خفیف تا متوسط می شوند.
 
در موارد زیر پیش آگهی MSبهتر است:
 
- شروع پیش از 40 سالگی
- جنس مؤنث
- آغاز بیماری با علایم بینایی
- کم بودن دفعات عود در چند سال اول
- روند بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) با فراز و نشیب باشد نه یکنواخت و پیش رونده